Artikel 1 Definities
- “Account”: een account aangemaakt op het Platform door een Koper die over een inschrijving bij de Kamer van Koophandel in Nederland, het handelsregister in Luxemburg of de Kruispuntbank van Ondernemingen in België beschikt.
- "Koper”, “u”, “uw”: elke professionele koper die over een Account beschikt op het Platform en die in het kader van zijn of haar beroepsactiviteiten Producten aankoopt via het Platform.
- “Overeenkomst”: de overeenkomst die tussen de Klant en QSTA tot stand komt.
- “Partij(en)”: QSTA en/of de Koper.
- “Platform”: de online omgeving waarop QSTA haar Producten aan de Koper aanbiedt.
- “Producten”: de producten die door QSTA worden aangeboden op het Platform.
- “QSTA”, “wij” of “ons”: QSTA B.V., een besloten vennootschap naar Nederlands recht, met statutaire zetel te 3861BC Nijkerk (Nederland), Postbus 1101, en bezoekadres te Goudsesingel 156, 3011 KD Rotterdam (Nederland) ingeschreven in de Kamer van Koophandel onder nummer 74069969.
Artikel 2 Toepassingsgebied
- Onderstaande algemene verkoopvoorwaarden van QSTA (“Algemene Voorwaarden”) zijn van toepassing op alle aanbiedingen, bestellingen, aankopen en leveringen van Producten via het Platform.
- Het Platform staat enkel open voor professionele kopers die over een Account op het Platform beschikken en die aankopen doen in het kader van hun beroepsactiviteiten.
- De toepasselijkheid van eventuele voorwaarden, onder welke benaming dan ook, van de Koper worden door QSTA uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 3 Bestelling
- Ieder aanbod van QSTA op het Platform is vrijblijvend. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden QSTA niet.
- Elke bestelling door de Koper is een aanvaarding van het aanbod van QSTA betreffende de in de bestelling gespecificeerde Producten. De overeenkomst die aldus tot stand komt, is onderworpen aan de Algemene Voorwaarden en eventuele bijzondere en/of aanvullende voorwaarden van QSTA die uitdrukkelijk in het aanbod vermeld worden (de “Overeenkomst”).
- Het bestelproces stelt u in staat om eventuele fouten te controleren en te corrigeren voordat u uw bestelling plaatst. Gelieve de bestelling zorgvuldig te controleren voordat u de bestelling bevestigt. U bent er verantwoordelijk voor dat uw bestelling volledig en juist is.
- Nadat u een bestelling hebt geplaatst, dient u onmiddellijk het volledige bedrag van de bestelling te betalen door middel van de door QSTA aanvaarde betaalmethoden die op het Platform getoond worden. De Koper bevestigt en erkent dat de aanbieders van dergelijke betaalmiddelen afzonderlijke voorwaarden ter beschikking kunnen stellen. Voor de online betalingen doet QSTA een beroep op Ayden N.V. Op alle online betalingen zijn de algemene voorwaarden van Ayden N.V. van toepassing, die als enige de verantwoordelijkheid draagt met betrekking tot de correcte uitvoering van alle online betalingen.
- QSTA zal u onverwijld per e-mail haar aanvaarding van de bestelling van de Producten bevestigen.
- Als QSTA om welke reden dan ook de Producten niet aan u kan leveren, zal QSTA u hiervan zo spoedig mogelijk na de bestelling per e-mail op de hoogte stellen en zal QSTA uw bestelling niet verwerken. Indien QSTA reeds uw betaling ontvangen heeft, zal QSTA u spoedig het volledige bedrag terugbetalen, inclusief eventuele leveringskosten die reeds in rekening zijn gebracht.
Artikel 4 Prijzen en facturatie
- De op het Platform vermelde prijzen zijn exclusief BTW, douanerechten en eventuele andere belastingen.
- Voor bestellingen met een waarde tot en met € 75 (exclusief BTW) wordt een forfaitaire leveringskost van € 7,5 aangerekend. Deze leveringskost wordt voorafgaand aan de bevestiging van de bestelling aan de Koper meegedeeld.
- Het aanbod van Producten van QSTA op het Platform bevat een zo volledig en nauwkeurig mogelijke omschrijving van de aangeboden Producten. QSTA is echter niet gebonden door kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod van de Producten.
- QSTA behoudt zich het recht voor de prijzen van de Producten te allen tijde te wijzigen. Zonder afbreuk te doen aan artikel 4.3, geldt de prijs die van toepassing was op het moment van de bestelling door de Koper.
- Op verzoek van de Koper en op voorwaarde dat de Koper QSTA een geldig BTW nummer bezorgt, zal QSTA een factuur voor de bestelde Producten aan de Koper bezorgen.
- QSTA behoudt zich het recht voor om facturen uitsluitend digitaal aan te leveren. Elke factuur, in toepassing van artikel 4.5, zal zowel per e-mail aan de Koper worden bezorgd als ter beschikking zijn op het Platform in het Account van de Koper.
Artikel 5 Levering
- QSTA levert (al dan niet via logistieke partners) enkel in de volgende landen: Nederland, België en Luxemburg.
- Op voorwaarde dat de Koper de bestelling volledig betaald heeft, zal QSTA de nodige inspanningen doen om de bestelde Producten te leveren op de bij de bestelling meegedeelde datum. Deze leveringstermijn is geen bindende termijn, maar louter een indicatie. Overschrijding van de indicatieve leveringstermijn geeft de Koper geen recht op schadevergoeding en/of ontbinding van de Overeenkomst.
- Tenzij anderszins aangegeven door de Koper, worden de Producten door QSTA geleverd aan de Koper op het adres dat door de Koper op het Account is aangegeven als bezorgadres. U bent verplicht ervoor te zorgen dat de persoonlijke bezorging van de Producten op het door u opgegeven bezorgadres en op het door QSTA meegedeelde tijdstip mogelijk is.
- De Koper is verplicht de gekochte Producten af te nemen op het moment waarop deze hem worden bezorgd. Indien de Koper de Producten niet in ontvangst kan nemen, behoudt QSTA zich het recht voor om, afhankelijk van de aard van de Producten en de toepasselijke houdbaarheidsdatum (“tht-datum”), een tweede leveringspoging te voorzien, zonder hiertoe op enige wijze verplicht te zijn. In voorkomend geval wordt de impact van een tweede leveringspoging op de houdbaarheidsdatum (“tht”) door de Koper gedragen.
- Voor zover van toepassing, zullen de kosten en het risico van de opslag of bederf van de Producten door QSTA bij gebrek aan afname van de Producten door de Koper tijdens een eerste of tweede leveringspoging, naargelang het geval, volledig ten laste van de Koper zijn.
- Het is QSTA toegestaan verkochte Producten in verschillende delen te leveren. Indien de Producten in gedeelten worden geleverd, wordt voor de toepassing van deze Algemene Voorwaarden onder levering ook een deellevering van Producten verstaan.
Artikel 6 Garantie / klachten
- Met inachtneming van het bepaalde in dit artikel, garandeert QSTA dat de door haar geleverde Producten redelijkerwijs voldoen aan (i) de opgegeven specificaties, (ii) in het geval van voedingsmiddelen, gedurende de aangegeven houdbaarheidsperiode geschikt zijn voor consumptie.
- Indien van toepassing, kan de Koper aanspraak maken op door de producent van de Producten geboden fabrieksgarantie.
- De door QSTA en/of producent verstrekte garantie doet geen afbreuk aan de wettelijke rechten en vorderingen die de Koper op grond van de Overeenkomst tegenover QSTA kan doen gelden.
- De afbeeldingen van de Producten op het Platform zijn uitsluitend bedoeld ter illustratie. De kleur en andere aspecten van de Producten kunnen enigszins afwijken van deze afbeeldingen.
- De Koper dient de gekochte Producten direct bij aflevering te (laten) onderzoeken. Hierbij dient de Koper na te gaan of het geleverde aan de Overeenkomst beantwoordt, te weten:
- of de juiste Producten zijn geleverd;
- of de afgeleverde Producten wat betreft kwantiteit (bijvoorbeeld het aantal en de hoeveelheid) overeenstemmen met hetgeen werd overeengekomen in de Overeenkomst;
- of de afgeleverde Producten voldoen aan de overeengekomen kwaliteitseisen of, indien deze ontbreken, aan de eisen die gesteld mogen worden voor een normaal gebruik en/of handelsdoeleinden.
- Worden zichtbare gebreken of tekorten aan de Producten geconstateerd, dan dient de Koper deze binnen 24 uur na aflevering aan QSTA te melden. Niet-zichtbare gebreken dient de Koper binnen 48 uur na ontdekking van het gebrek, doch uiterlijk binnen 30 dagen na aflevering te melden aan QSTA. Klachten kunnen uitsluitend aan QSTA gemeld worden door gebruik te maken van het klachtenformulier zoals voorzien op het Platform. QSTA is niet gebonden door een klacht die op enige andere wijze aan QSTA wordt bekend gemaakt.
- Tekorten en/of gebreken aan Producten die niet binnen de termijn zoals uiteengezet in artikel 6.6. worden gemeld komen niet meer voor garantie in aanmerking. Overschrijding van de termijn doet tevens het recht van de Koper op ontbinding van de Overeenkomst vervallen.
- QSTA is gerechtigd een eigen onderzoek naar aard, omvang en oorzaak van de gestelde tekortkoming te doen, in welk geval de Koper is gehouden daaraan alle medewerking te verlenen, bij gebreke waarvan de Koper ter zake van de gestelde tekortkomingen geen aanspraken jegens QSTA geldend kan maken.
- Door QSTA geleverde Producten, welke op enigerlei wijze door de Koper of derden zijn gebruikt of verwerkt, gelden als goedgekeurd en geaccepteerd. Alle door QSTA geleverde Producten dienen door de Koper op gepaste wijze en zoals vermeld in de productspecificaties van de Producten bewaard te worden.
- De garantie zoals uiteengezet in dit artikel 6 geldt niet:
- indien de gemelde gebreken of schade zijn ontstaan door onzorgvuldige en/of foutieve toepassing, behandeling en/of opslag (inclusief koeling, indien vereist) van de geleverde Producten en/of voor doeleinden welke buiten het normale gebruik van deze Producten vallen;
- voor opzettelijk of door onachtzaamheid ontstane beschadigingen; en
- voor gebreken die ontstaan zijn als gevolg van normale slijtage.
- Bij ontvangst van een klacht, gemeld door een Koper op de manier voorzien in artikel 6.6., zal QSTA de ontvangst ervan bevestigen en, na eventueel verder onderzoek, de Koper informeren of de klacht gegrond is en welke gevolgen QSTA hieraan verbindt.
- Indien QSTA een klacht als gegrond beschouwt, dan zal QSTA, naar keuze van QSTA, (i) ofwel een vervangend Product leveren, (ii) ofwel het met de betwiste Producten overeenkomende bedrag terug te betalen, met dien verstande dat door QSTA geleverde Producten slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming van QSTA aan QSTA kunnen worden geretourneerd.
Artikel 7 Recall
- In de mate van toepassing, is de Koper verplicht zich stipt te houden aan alle verplichtingen die voor de Koper voortvloeien uit de Verordening (EG) nummer 178/2002 van het Europese Parlement en de Raad van 28 januari 2002 (General Food Law) en daarop geënte regelgeving, inclusief de verplichting om bij te houden aan welke partijen wanneer en wat is geleverd (traceerbaarheidssysteem).
- De Koper vrijwaart QSTA voor alle aanspraken van derden, overheidsinstanties daaronder begrepen, indien en voor zover de Koper zich niet stipt aan voormelde regelgeving houdt.
- Indien de Koper, dan wel een derde aan wie de Koper de door QSTA geleverde Producten heeft bezorgd, een recall en/of withdrawal actie uitvoert dan wel laat uitvoeren, dan kan QSTA slechts aansprakelijk worden gehouden voor (een deel) van de daarmee gepaard gaande kosten, indien:
- vast komt te staan dat QSTA aansprakelijk is voor de omstandigheid die tot de recall en/of withdrawal heeft geleid;
- de recall en/of withdrawal is uitgevoerd na voorafgaande schriftelijke goedkeuring van QSTA;
- de recall en/of withdrawal is uitgevoerd geheel conform een door beide Partijen vastgesteld plan; alsmede
- vast komt te staan dat de Koper zich als een redelijk handelend en redelijk bekwaam vakgenoot heeft gedragen en heeft getracht de kosten die met de recall en/of withdrawal gepaard zijn gegaan zo beperkt mogelijk te houden.
- De Koper zal QSTA onmiddellijk informeren over een op handen zijnde recall en/of withdrawal en zal alle door QSTA verzochte informatie op eerste verzoek verstrekken.
- Zowel de Koper als QSTA hebben het recht vanwege de recall en/of withdrawal maatregelen te treffen waarbij QSTA eerst aan de Koper toestemming moet hebben gegeven alvorens de Koper hiertoe over mag gaan.
- De Koper doet geen mededelingen over de recall en/of withdrawal aan derde partijen, tenzij indien (i) de Koper hiertoe wettelijk verplicht is of (2) QSTA daarvoor vooraf toestemming heeft gegeven.
Artikel 8 Aansprakelijkheid
- Indien en voor zover op QSTA toch enige aansprakelijkheid jegens de Koper rust, is QSTA slechts aansprakelijk voor directe schade die het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst.
- Voor zover wettelijk toegestaan, is de aansprakelijkheid van QSTA voorts als volgt begrensd:
- per bestelling is de aansprakelijkheid van QSTA is beperkt tot de factuurwaarde van de bestelling waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft;
- de aansprakelijkheid van QSTA voor indirecte schade, waaronder mede begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, schade van derden en schade door bedrijfsstagnatie is te allen tijde uitgesloten;
- schade ontstaan ten gevolge van onvoldoende, onjuiste en/of onvolledige informatieverstrekking door de Koper komt geheel voor rekening voor de Koper;
- schade dient zo spoedig mogelijk, overeenkomstig hetgeen is bepaald in artikel 6.6 te zijn gemeld aan QSTA. Schade die niet binnen de termijn is gemeld komt niet voor vergoeding in aanmerking.
- voor zover de door QSTA geleverde Producten voorzien zijn van een uiterste houdbaarheidsdatum (“t.h.t.-datum”), geldt dat QSTA bij consumptie dan wel gebruik van deze Producten na de uiterste houdbaarheidsdatum geen enkele aansprakelijkheid meer aanvaardt. De Koper dient ervoor in te staan dat Producten waarop een uiterste houdbaarheidsdatum staat vermeld, na het verstrijken van die datum niet meer worden gebruikt, verwerkt of verkocht. De Koper vrijwaart QSTA uitdrukkelijk voor aanspraken van derden uit hoofde van schade die het gevolg is van het consumeren c.q. het gebruik van door QSTA geleverde Producten, indien deze door de Koper na de uiterste houdbaarheidsdatum zijn bewerkt of verwerkt, gebruikt of verbruikt, dan wel verkocht.
Artikel 9 Herroepingsrecht
Het Platform staat enkel open voor professionele kopers die aankopen doen in het kader van hun beroepswerkzaamheden. Bijgevolg beschikt de Koper niet over het wettelijk herroepingsrecht.
Artikel 10 Overmacht
- Onder “overmacht” wordt verstaan omstandigheden die de nakoming van de verbintenis verhinderen of onredelijk bemoeilijken en die niet aan QSTA zijn toe te rekenen, waaronder:
- stakingen in andere bedrijven dan die van QSTA, wilde stakingen of politieke stakingen bij QSTA;
- een algemeen gebrek aan benodigde grondstoffen en andere voor het tot stand brengen van de overeengekomen prestatie benodigde Producten of diensten;
- niet-voorzienbare stagnatie bij toeleveranciers of andere derden waarvan QSTA afhankelijk is en algemene vervoersproblemen, vorst, sneeuwoverlast, overstroming, stormschade en andere natuurrampen; en
- epidemieën, pandemieën en maatregelen ter bestrijding hiervan.
Deze opsomming is niet limitatief.
- In geval van overmacht worden de leverings- en andere verplichtingen van QSTA opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door QSTA niet mogelijk is langer duurt dan 14 dagen, zijn beide Partijen gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden, zonder gerechtelijke tussenkomst, mits kennisgeving en zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
Artikel 11 Privacy en bescherming van persoonsgegevens
QSTA verwerkt de persoonsgegevens van de Koper voor de doeleinden en rechtsgronden zoals beschreven in de privacyverklaring.
Artikel 12 Wijziging van de Algemene Voorwaarden
- QSTA is bevoegd wijzigingen in deze Algemene Voorwaarden aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerkingtreding.
- De gewijzigde Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op bestellingen die plaatsvinden vanaf inwerkingtreding van de wijzigingen.
Artikel 13 Deelbaarheid
Mocht enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, dan zullen de overige bepalingen volledig van kracht blijven en zal (zullen) de nietige of vernietigde bepalingen(en) van deze Algemene Voorwaarden worden vervangen door een geldige bepaling(en) waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling(en) in acht worden genomen.
Artikel 14 Geschillenregeling en toepasselijk recht
- Alle geschillen voortvloeiende uit of verband houdende met de Overeenkomst waarop deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn of de betreffende Algemene Voorwaarden zelf worden beslecht door de bevoegde rechtbanken van Rotterdam.
- Op elke offerte, Overeenkomst en/of de uitvoering daarvan is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. De toepasselijkheid van de “United Nations Convention on contracts for the International sale of goods” (ook: het Weens Koopverdrag) is uitgesloten.